Fråga en Biolog

Allt du någonsin undrat om hur naturen fungerar

Visa rutor

Fågelsången tystnar?

Trädlärka, Lullula arborea. Bilden tagen av Alastair Rae.
Trädlärka, Lullula arborea. Bilden tagen av Alastair Rae.

Jag har en fråga, som kanske är bland de mer unika ni har fått. Mina studier i historia under 90-talet kom att bli inriktade på nazismen och förintelsen. I en fransk bok jag just nu läser, av dokumentärfilmaren Michaël Prazan, nämner han ett fenomen som ibland omnämns, att det är dödstyst i skogarna där de värsta massakrerna på judar ägde rum. Ingen fågelsång hörs, alla årtionden efteråt. Förklaringen, menar Prazan, är att skjutandet, skriken, och den senare stanken vid likbränningen, fick fåglarna att sky dessa skogar, och de har inte hittat tillbaka.

Kan detta stämma? Kan fåglar bli bortskrämda så till den grad, att de inte återkommer till en plats, även långt över ett halvsekel senare? Han nämner att stora mängder korpar finns runt Auschwitz-Birkenau, efter alla kadaver de kunde äta. Att de stannat efter dödandet känns för en lekman lättare att acceptera.

Själv tycker jag det verkar osannolikt. Visserligen kanske de fåglar som var med undviker detta stökiga ställe, men varför skulle ungfåglar som inte hittar något revir i närheten av kända marker undvika detta ställe? Exempelvis etablerar unga nötväckor revir så fort som möjligt efter att de blivit självständiga och de som inte hittar ett vettigt revir kan få det ganska tufft, lindrigt sagt. Så är ett stort område tomt så har jag svårt att se varför de inte skulle slå sig ned där, även om äldre fåglar skulle undvika det. Alternativet kan ju vara en säker död. Samma sak borde i än högre grad gälla flyttfåglar, som visserligen ofta återvänder till kända trakter. Men även om de gamla fåglarna skulle undvika området, så kan jag åter inte se nå’n anledning till att de unga skulle göra det. Man bör också komma ihåg att det normalt är ganska små, kortlivade fåglar som står för ”fågelsången” . En mycket elak fundering är att de som observerat tystnaden kanske återkommit vid tillfällen då sångaktiviteten ändå är låg (sommareftermiddagar t.ex.).

– Bodil Enoksson

Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara så som beskrivs av frågeställaren, annat än högst tillfälligt. 1975 inventerade jag och andra fågelfaunan utmed delar av Malmbanan norr om Kiruna (kombination av linje-och punkttaxeringar), inventeringen gjordes sedan delvis om 1977. En av de saker som kunde utläsas av resultaten var att den ytterst bullriga järnvägen inte såg ut att ha någon som helst påverkan på vilka fåglar som fanns var, bara områdena kring stationer och hållplatser skilde sig, med andra arter och annan täthet. Slutsatsen var att i alla fall buller och rörelse som visar sig vara ofarligt inte påverkar i större utsträckning. Samma sak visas väl också av att kolsyrekanoner för att skrämma gäss och tranor ganska snabbt blir verkningslösa. Fåglar med lång livslängd kan väl förväntas sky områden med negativa minnen, alla fall ett tag, men knappast avkomman? Jag antar att det finns fler med liknande erfarenheter och kanske även undersökningar gjorda?

– Sigvard Svensson

Jag håller med Bodil och Sigvard i vad de skriver. Dessutom, att mänskligt lidande, ens den värsta sorten som här beskrivs, skulle vara något som fåglarna kollektivt bryr sig om ser jag som extremt osannolikt. För det första bör nog mer fakta kring ”avsaknad av fåglarges innan frågan diskuteras mer seriöst. Med all respekt (verkligen) för judemorden, men om fåglarna ”brydde sig” så borde det nog generellt vara ganska tyst i världens och Europas skogar med tanke på alla fruktansvärda handlingar som utspelats genom seklen. Men OM platserna trots allt uppfattas som tysta, vilket är fullt möjligt, så ser jag ytterligare två möjliga förklaringar, förutom den Bodil lade fram om besök sena sommareftermiddagar när fåglarna slutat sjunga både för dagen och kanske för säsongen. Den första är att dessa besökande kanske ofta varit äldre personer, som helt enkelt hör sämre. Jag har själv stått tillsammans med en (mycket) äldre man vid en våtmark där fågelsången dånade, när han sa: ” – Förr var det gott om fågel här, nu är det helt tyst!”. En annan mer psykologisk förklaring är möjligen att de personer som besökt platserna ofta är släktingar som då översköljs av starka känslor som blockerar sinnena. Dessutom kan jag tänka mig att blotta tanken på att fåglarna skulle slutat sjunga, för att visa sin respekt för offren, är tröstande och därmed blir uppfattningen om ”tystnad” självförstärkande. Dessa förklaringar kan alla gälla i olika grad, men Bodils förslag är dock det mest sannolika: besöken görs när det är tyst i skogen av en enkel biologisk anledning. Häckningssäsongen är över och mitt på dagen är fåglar oftast som minst aktiva. Jag tror tyvärr att det beteende av korpar som beskrivs, i allt vad det betyder av otäcka bilder, bättre speglar hur lite vilda fåglar kollektivt bryr sig om mänskliga känslor och vedermödor. De har nog med sina egna!

– Åke Lindström

Jag instämmer helt med tidigare skribenter. Dessutom kan jag tillägga att jag besökte Bergen-Belsen lägret i april för några år sedan och minns att där var särdeles gott om sjungande trädlärkor. För min del förstärkte trädlärkornas vemodiga och samtidigt obekymrade sång upplevelsen av spåren från de ohyggligheter som tidigare skett på platsen.

– Staffan Bensch

september 30, 2015

Inlägget postades i

Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Minskar ekorrarna?

Ekorren, Sciurus vulgaris.
Ekorren, Sciurus vulgaris.

Varför har ekorrarna försvunnit?

Det beror kanske på var man bor. Jag tycker snarare att ekorrarna har ökat betydligt i Lund jämfört med för ca. 10 år sedan. Se även svar från en annan frågelåda här.

– Jessica Abbott

september 29, 2015

Inlägget postades i

Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Aspvedbock

Större aspvedbock. Bilden tagen av Ola Annér.
Större aspvedbock. Bilden tagen av Ola Annér.

Jag va uppe på Tabergs topp med mina föräldrar igår och käkade lunch! När vi kom ut och skulle åka så satt denna filur på vindrutan! Och jag vet inte vad det är för något?

Jag skickade bilden till Christoffer på Entomologiska samlingarna som svarade: ”Hej, jo visst är det en stor rackare. Det är Saperda carcharias, stor aspvedbock tror jag den ska heta.”

Enligt Nationalnyckeln är större aspvedbock allmän i stora delar av Sverige från Skåne och norrut längs Norrbottenkusten. De vuxna lägger ägg i fickor som de gnager vid basen av levande, klena till medelgrova aspar, ett ägg i varje ficka. De angriper också importerade poppelarter samt sälg och korgvide. Larvutvecklingen tar två till fyra år. Den vuxna skalbaggen, 20 – 30 millimeter lång, lämnar trädet i juli och kan påträffas till mitten av september.

– Lars Lundqvist

Du kan även läsa mer här.

– Jessica Abbott

 

september 28, 2015

Inlägget postades i

Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Levande och död

Kantkremla, Russula vesca. Bilden tagen av Pethan.
Kantkremla, Russula vesca. Bilden tagen av Pethan.

Jag har hört att det inte finns en vetenskaplig definition av liv. Dock undrar jag om det finns någon sorts förklaring till de mekanismer/processer som gör att t.ex en ’död’ trädrot bryts ner, men inte en ’levande’.

Problemet är snarare att det är svårt att hitta en definition av liv som kan tänkas passa i alla möjliga situationer. Även om man kan beskriva jordisk liv ganska väl med att säga att det måste vara komponerat av celler, vet vi inte om samma sak skulle stämma för utomjordisk liv. Och hur vill vi klassificiera en artificiell intelligens eller en självbyggande robot? Skillnaden mellan levande och död är däremot lite lättare, och hänger ihop med en av de vanligaste kriterier för ”liv” – att organismen i fråga ska ha en ämnesomsättning (metabolism). Så länge ämnesomsättningen pågår kan en levande organism stå emot nedbrytningsprocesser (entropi). När ämnesomsättningen slutar är organismen ”död”.

– Jessica Abbott

september 25, 2015

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Falska toner och evolution

400px-Musical_notes.svg

Finns det någon evolutionär anledning att vissa toner låter bättre än andra, sk falska? Och är dessa samma för djur som människa?

En komplicerad fråga, men jag tänker våga mig på ett svar, baserat på en artikel av LJ Trainor som kan hittas här: http://dx.doi.org/10.1098/rstb.2014.0089

Det finns många olika slags ljud, men nästan alla ljud kan beskrivas som en blandning av olika frekvenser, tonhöjder. Det vi hör som rent brus är ungefär en lika blandning av alla frekvenser. Innerörat är designat för att kunna dela upp ljud i olika frekvenser och känna av hur starkt de olika frekvenserna låter i en och samma ljudbild. De ljud som vi upplever har en ton har en viss struktur. Ljud från t.e.x ett musikinstrument, en mänsklig röst eller en sjungande fågel, innehåller en grundton och en massa övertoner. Övertonerna har frekvenser som är multiplar (multiplikationer med heltal) av grundtonen. T.ex kan man ha en grundton på 200 Hz (Herz, svängningar per sekund) och övertoner på 400 Hz, 600Hz, 800Hz, osv. De ljud som inte är ordnade på detta sätt uppfattar vi inte som toner utan mest som oljud (typ vattenfall eller radiobrus).

Det ljud som når örat är oftast en kaotisk blandning av ljud från olika källor – tänk på en samling människor som pratar i munnen på varandra eller för all del en skog om våren när alla fåglar sjunger. Örat och den mänskliga hjärnan har här en viktig uppgift: att särskilja alla ljud och identifiera källorna. Om vi lyssnar specifikt på en person i ett rum fullt av samtalande människor måste vi dessutom kunna fokusera på en ljudkälla av många. Inte så lätt, faktiskt. Ett trick som hjärnan använder är just en analys av övertonerna. Om man kan identifiera en sekvens av övertoner som passar ihop, säg 100Hz, 200Hz och 300Hz, så kommer de antagligen från samma källa. De kan klumpas ihop och behandlas som en enhet, vilket underlättar den vidare analysen. Om man samtidigt hör en ton som inte passar in, t.ex. 137Hz, kommer den antagligen från en annan källa, och hjärnan försöker klumpa ihop den med andra övertoner.

Det är nu falska toner kommer in i bilden. Toner som delar många övertoner uppfattar hjärnan som att de nästan hör ihop, de kan i alla fall nästan klumpas ihop till en enhet.

Exempel: En ton med grundton 100Hz har övertoner 200Hz, 300Hz, 400Hz, 500Hz, 600Hz, …

En ton med grundton 150Hz har övertoner 300Hz, 450Hz, 600Hz, …

Eftersom flera av övertonerna passar ihop (300Hz och 600Hz i exemplet) har örat och hjärnan lätt för att foga ihop dem, det låter som de hör ihop. Inom musiken kallas det helt enkelt för ett ackord och exemplet ovan motsvarar en s.k. kvint. I en orkester spelar alla instrumenten toner som har flera gemensamma övertoner annars låter det just falskt. En kör som sjunger ett ackord låter som en ’röst’, ett enda instrument, och vi uppfattar det som vackert. En kör som sjunger falskt får vi aldrig ihop till en enhet, utan det låter bara som flera som sjunger på en gång, inget annat.

Alltså, lite spekulativt: Det finns en klar evolutionär fördel med att kunna klumpa ihop övertoner till en enhet och härleda dem till samma ljudkälla – det hjälper oss att uppfatta saker i vår omgivning och blir ett viktigt kompliment till synen och de andra sinnena. Denna förmåga kan också användas till att särskilja rena och falska toner. Även många djur kan förstås särskilja ljud från olika källor, men musikaliteten verkar särdeles utvecklad hos människan. Fåglar sjunger sällan så att det låter ’rent’ i ett mänskligt öra. Inte heller t.ex. valsång är speciellt musikalisk. Varför människor är så musikaliska, och gillar musik så mycket, skulle kunna vara drivet av sexuell selektion, dvs att man lättare får en partner om man kan sjunga bra. Det skulle kunna börja som ett starkt behov av att kunna lyssna på och förstå tal, att lyssna på en given person i en jobbig ljudmiljö. Den förmågan kan sen förstärkas med sexuell selektion och utvecklas till det vi kallar musikalitet. Möjligen. Men nu handlar det om ren spekulation. I artikeln som länkas ovan pratar Trainor mer om musikens sociala funktion, som också skulle kunna ha en evolutionär bakgrund hos det väldigt sociala djuret människa. Av naturliga skäl är det svårt att forska på musikalitetens ursprung. Sånger lämnar inga fossil.

– Jörgen Ripa

september 24, 2015

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Kvadratspindel

Kvadratspindel, Araneus quadratus.
Kvadratspindel, Araneus quadratus.

Vad är det här för spindel? Är den giftig?

Den inskickade bilden visar en kvadratspindel, Araneus quadratus, en ganska vanlig art som spinner stora, vackra nät, gärna på fuktiga ängar, upptill en halvmeter över marken. Färgen på bakkroppen kan variera mycket, från gul, grön, röd till brun, men den känns igen på de fyra vita fläckarna, med en svart punkt, placerade i en kvadrat.

– Lars Lundqvist

Se även tidigare svar om kvadratspindlar här och här.

– Jessica Abbott

 

september 23, 2015

Inlägget postades i

Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Galen mask

Sveriges största daggmask, Lumbricus terrestris. Bliden tagen av Michael Linnenbach.
Sveriges största daggmask, Lumbricus terrestris. Bliden tagen av Michael Linnenbach.

Varför gör masken såhär? Är så intresserad av att veta! https://www.facebook.com/OfficialTopEpicVines/videos/1631386673768193/

Svårt att veta, men om man utsätter en daggmask för vissa kemikalier, till exempel utspädd formalin eller alkohol, kan man få dem att skruva ordentligt på sig. Spelar man sen upp filmen med förhöjd hastighet kan det nog se ut så här? Elektriska fält kan också få dem att rulla ihop sig.

– Lars Lundqvist

Sådär har jag sett skrämda tropiska daggmaskar bete sig om man petar på dom. Men aldrig svenska. I all fall inte så extremt. Men det är säkert nån sorts försvarsbeteende.

– Jon Loman

 

september 22, 2015

Inlägget postades i

Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Stockvargspindel

Stockvargspindel, Acantholycosa lignaria. Bilden tagen av Sanja565658.
Stockvargspindel, Acantholycosa lignaria. Bilden tagen av Sanja565658.

Hittade denna spindel i min fars växthus i dalarna. Jag har kikat igenom bilderna ni hade på er hemsida men tycker ingen bild matchar riktigt bra. Så nu undrar jag om ni vet vad det är för spindel?

Den inskickade bilden visar en vargspindel, familjen Lycosidae, hona med sin äggkokong fäst vid spinnvårtorna baktill. En gissning är att det är en Acantholycosa lignaria, stockvargspindel.

– Lars Lundqvist

september 21, 2015

Inlägget postades i

Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Fältmätningar

Skånskt landskapsvy. Bilden tagen av Jorchr.
Skånskt landskapsvy. Bilden tagen av Jorchr.

Kan man göra fältstudier på dessa ämnen? I naturen?

Aluminum barium, Aluminum Oxide, Bacilli and Molds, Pseudomonas Aeruginosa, Pseudomonas Florescens, Bacilli Amyloliquefaciens, Streptomyces, Enterobacteriaceae, Serratia Marcscens, Human white Blood Cells-A restrictor enzyme used in research labs to snip and combine DNA, Enterobacter Cloacal, Other Bacilli and other toxic molds capable of producing heart disease and meningitis as well as acute upper respiratory and gastrointestinal distress, Carcinogen Zinc Cadmium Sulfide.

En lite konstig fråga, men man kan väl göra fältstudier på det mesta. Beror väl mer på vad man har för frågeställning! När det gäller en del av de nämnda organismerna är ganske det relevanta fältförsöket dock kanske nå’t som måste företas på människor! Dessutom är det väl en del ämnen man inte vill släppa lösa i naturen.

– Bodil Enoksson

Jag håller med dig, en märklig fråga. Jag är visserligen inte mikrobiolog, men det känns som detta är en fråga för Jordbruksverket och Kemikalieinspektionen.

– Olle Anderbrant

 

september 17, 2015

Inlägget postades i

Miljö Svampar och mikroorganismer

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Underviol

Underviol, Viola mirabilis. Bilden tagen av Thomas Meyer.
Underviol, Viola mirabilis. Bilden tagen av Thomas Meyer.

Såg en blomma i naturen igår som jag inte riktigt är 100% vad det är. Någon föreslog sumpviol, men den känns mer blå än lila och inte riktigt lik. Inte riktigt nån annan viol jag hittat heller som 100% stämmer. Hittat i Ångermanlands inland.

Jag skulle gissa på underviol, Viola mirabilis, men violer är svåra att identifiera på bild.

– Torbjörn Tyler

 

september 16, 2015

Inlägget postades i

Växter

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg