Varför tappar fåglar sina fjädrar?

Större hackspett, Dendrocopus major. Bilden tagen av Hangsna.

Vi är en förskoleklass från Gunnesboskolan i Lund som har fåglar som tema .. Vi undrar därmed, varför tappar fåglar sina fjädrar?

Fjädrarna är viktiga för fåglarna på många sätt. De håller fågeln varm, med (ving)fjädrarnas hjälp kan de flyga, och fjädrarnas färger gör att fåglarna ser vackra ut så att de blir attraktiva under parningssäsongen. Fjädrarna är fantastiskt starka, trots att de är fjäderlätta (!), men under ett år så slits de ut. Precis som vi sliter ut våra kläder. Därför måste fåglarna byta sina fjädrar och varje enskild fjäder byts ut minst en gång om året (med några få undantag).

Fåglarnas fjäderbyte tar normalt ett par månader, för de kan och vill inte byta alla fjädrarna på en gång. Oftast byter de fjädrarna på sommaren, när det är varmt och skönt och när det finns mycket mat. Om man ser en fågel som flyger förbi med ”hål” eller ”jack” i vingen, så vet man att den ruggar sina vingpennor. De byter bara några vingpennor åt gången så att de trots allt kan flyga. Det finns undantag (det finns det alltid i naturen): svanar, gäss och ankor byter alla vingpennor på en gång och då kan de inte flyga alls på några veckor.

Att studera hur fåglarna byter sin fjädrar är ruggigt kul!

-Åke Linström

december 12, 2018