Vad är det som äter upp mina studentnejlikor?

Vad är detta för larver, som i det närmaste kalåt min studentnejlika i somras? De är 30-35 mm långa. Bilderna är tagna 9-10 juli i Reslövs by utanför Marieholm i Skåne. Jag har letat igenom hela min entomologiska litteratur (ganska riklig) och även sökt med bild på nätet utan resultat. Hoppas ni lyckas bättre!

Det här är larver av en nattfjäril i familjen mätare, Geometridae. De hör till den ganska stora gruppen mätare som kallas för malmätare (släktet Euptithecia), med knappt 60 olika arter i Sverige. Just vilken malmätare som har ätit på dina studentnejlikor har jag svårt att avgöra, men de tjusiga trekanterna på ryggen för mina tankar till tistelmalmätare, Eupithecia satyrata, men det är bara ett förslag!

– Andreas Nord

Tack för svar. Jag beklagar, men jag känner mig inte alls övertygad om att ”mina” larver skulle vara tistelmalmätare. I mina ögon stämmer mönstret inte alls! Jag tycker faktiskt inte ens att de ser ut som mätarlarver. På mitt nedersta foto syns tydligt att larven har fötter under i stort sett hela kroppen. Så är ju inte mätarlarver skapta. De brukar dessutom vara mera slanka i kroppsformen. Jag får invänta nästa sommar och se om de dyker upp igen, så att jag kan föda upp dem ”på burk” (sådant ägnade jag mig mycket åt i ungdomen) och se vad det blir av dem. Synd på studentnejlikorna, förstås, men min nyfikenhet är väckt!

Du har såklart rätt. Jag tycker i och för sig inte att ryggmönstret är alldeles fel för tistelmalmätare, men när jag såg bilderna tittade jag aldrig på den tredje bilden, som ju klart visar att detta inte är någon mätarlarv. Bukfötterna visar att det istället är ett nattfly (fjärilsfamiljen Noctuidae). Jag saknar uppslag själv, och dryftade därför saken med Markus Franzén som är en av landets allra främsta fjärilskännare. Markus hälsar att ”den är jättesvår, jag vet inte och skulle behöva leta väldigt länge för att komma rätt”.

Kanske vore det intressant att försöka att föda upp larverna om de återkommer nästa år?

– Andreas Nord

Tack igen! Jag uppskattar era ansträngningar, även om de inte nådde riktigt ända fram. Det är fantastiskt att det finns en sådan tjänst som ”Fråga en biolog” att tillgå! Jag brukar vara enveten och lyckas för det mesta hitta det jag söker, men ibland tar det stopp, tydligen även för er. Jag har kollat hastigt på larver av Noctuidae och sett flera som är lite lika, men ännu ingen riktig fullträff. Jag letar vidare och håller sedan utkik efter de små marodörerna nästa sommar. Det kan bli kul som omväxling till kajor i skorstenen och getingbo under uthustaket!

september 29, 2022

Djur Miljö