Fråga en Biolog

Allt du någonsin undrat om hur naturen fungerar

Visa rutor

Vad är det som svärmar så hemskt?

Vi har mängder av svärmande insekter som vi tror är gräsflugor, runt vårt hus och över gräsmattan. De dök upp så fort det kalla vädret försvann och svärmar framförallt när det är sol. Nu har vi börjat fundera på om det kan vara något annat. Vet ni? Och har ni tips på hur vi bli av med dem eftersom det börjar bli för många och det tycker vi är störande.

Det är alldeles klart fjädermyggor. Hanarna har tjusiga fjäderformade antenner, medan honorna har raka antenner och bäst känns igen på sin kutryggighet.  I Sverige har omkring 620 arter påträffats varav drygt 560 räknas som bofasta. De vuxna djuren saknar mundelar och är därför inte till besvär för människor (annat än att svärmarna kan bli nog så täta). Det enda ni egentligen kan göra är att installera ett myggfönster. Fjädermyggor är vanliga, och viktiga, men svärmningarna är korta och i den mån de upplevs problematiska så försvinner dessa problem på ett par veckor. Största delen av livet spenderar fjädermyggan som larv och puppa i åar, sjöar och dammar.

– Andreas Nord

Tack för svaret. Vi har haft svärmningar som kommer och går sedan februari kanske och bara vid några varmare grader och framförallt vid solsken. Hur länge brukar svärmningen av fjädermyggor vara? De verkar bara bli större och större. Vi bor inte direkt vid vatten heller, 300 meter från en damm.

Från och till med olika arter en bit in i maj, skulle jag säga. Trehundra meter är ingenting i fjädermyggornas värld!

– Andreas Nord

april 24, 2024

Inlägget postades i

Djur Ekologi Insekter

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Hur ska vi insektsskydda huset?

Markskinnbaggen Rhyparochromus vulgaris finns i hela Sydsverige, men vanligaste är den i Östergötland. Den söker sig gärna inomhus för att övervintra, men något skadedjur är det aldrig. Bilden är tagen av Eva-Stina Öhlin, och har inget med frågan att göra.

Jag har läst era tidigare inlägg om skinnbaggen Rhyparochromus vulgaris. Det verkar vara vanligt att den hittas inomhus, så det känns skönt att att den är ofarligt. Men vi hittar den väldigt ofta i vårt nybyggda hus sedan två år tillbaka. Vad kan vi göra för att den inte ska komma in i huset?

Det enda du egentligen kan göra är att tänka på hur du tar in ved om det är aktuellt, samt täta uppenbara springor och annat. Om ni inte har braskamin inne, och djuren alltså letar sig in genom ventilationsspringor eller liknande, är det nog svårt att undvika saken.

Lycka till!

– Andreas Nord

april 23, 2024

Inlägget postades i

Djur Insekter

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad är det för stekel?

Kamelstekel, Xiphydria camelus, är vår vanligaste halsstekel. Larven lever i flera olika slags lövträd, och det kan därför hända att man hittar kamelsteklar som liftat med brasveden inomhus. Bilden är tagen av Adelina Allberg.

Jag undrar om det här är en vedstekel? Den är 2 centimeter lång. Jag har hittat några stycken inomhus. Det verkar som att de har kläckt ut från en gren med små hål i, där jag gissar att de varit larver. Hur länge lever de vanligtvis?

Du har nästan rätt. Det är ingen vedstekel, utan istället en halsstekel (stekelfamiljen Xiphydriidae) som är en systergrupp till vedsteklarna (Siricidae). Det lättaste sättet att skilja grupperna åt är att titta på halsen, som är kort hos vedsteklarmen lång hos halssteklar. Med det sagt råder det en viss förvirring bland de svenska namnen, eftersom det som nu kallas vedsteklar tidigare kallades för hornsteklar, medan det som tidigare kallas vedsteklar numera heter halssteklar. Det är alltså fullt möjligt att du har rätt i ditt antagande, om du har använt lite äldre litteratur.

Hur som haver är djuret som du har kläckt fram från grenarna en kamelstekel, Xiphydria camelus. Det är vår vanligaste halsstekel, och larven utvecklas i medeltunn till medelgrov lövträdsved. Flera olika trädslag kan användas som substrat. På den här länken kan du se en utbredningskarta över svenska fynd.

– Andreas Nord

april 23, 2024

Inlägget postades i

Djur Ekologi Insekter

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad är det för fladdermus?

Nordfladdermusen, Eptesicus nilssonii, brukar allmänt anses vara Sveriges vanligaste fladdermus. Trots det har den minskat ohyggligt den senaste decennierna i Sverige, på sina håll med så mycket som 60-85%. Värst är minskningen i områden med gatlyktor. Bilden är tagen av Marie-Louise.

Vi har i många år haft fladdermöss som bor i väggen på vår stuga. Idag hängde den av någon anledning utanför på husväggen, varpå min pappa lyckades fånga den på bild. Jag skulle vilja veta vilken art det är. Den finns vid en sjö i södra Härjedalen, ute i tallskogen.

Fladdermusen på bilden är en nordfladdermus (Eptesicus nilsonii, namngiven efter Lundaprofessorn Sven Nilsson). Öronform, den gyllen pälsen, samt att fyndet är från Härjedalen avgör saken.

– Anders Hedenström, gästexpert

april 22, 2024

Inlägget postades i

Däggdjur Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad är detta för en blåskimrande skalbagge?

Majbaggar är spännande skalbaggar som är aktiva tidigt på året. Honan lägger ägg i jorden och larverna, som kallas triunguliner, klättrar upp i en blomma och väntar på att ett intet ont anande bi ska komma förbi. Larverna liftar sedan tillbaka till biets bo, där de äter upp såväl ägg som matförråd. Bilden, som är tagen av Ida Jonsson, räcker inte till för en säker bestämning av just vilken majbagge det är.

Vad är detta för en skalbagge? Den var uppskattningsvis 4 centimeter lång och jag fann den strax utanför Tomelilla i Skåne den trettonde april. Efter en amatörmässig bildsökning tyckte vi att det stämde in på en korthalsad majbagge. Kan det vara den?

Det är alldeles riktigt en majbagge. Men korthalsad majbagge (Meloe brevicollis) är det inte. Den finns bara mycket sparsamt på framförallt Öland och Gotland. I Skåne finns två andra majbaggearter, violett majbagge Meloe violaceus och svart majbagge Meloe proscarabaeus. Trots namnen går det inte att skilja dem åt på färgen, utan man måste se halsskölden från ovansidan. Min magkänsla säger dock att det rör sig om violett majbagge, som inte är lika grovt punkterad som den svarta majbaggen, men det får ses som en fingervisning.

Majbaggar är oerhört intressanta djur. Honan (ni har sett en hona full med ägg; hanarna har en väldigt kort bakkropp och en kraftig vinkel på antennerna) lägger ägg i sandig jord. Larverna, som kallas triunguliner, klättrar sedan upp i blommor av olika slag och väntar på att något solitärt bi, gärna sandbin (släktet Andrena) ska komma för att pollinera blomman. Då klättrar larverna upp på biet och följer med till dess bo. Väl i boet lever triungulinen som parasit, och äter upp biets ägg, samt allt pollen den samlat till sina egna larver.

– Andreas Nord

april 22, 2024

Inlägget postades i

Djur Ekologi Insekter

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vem har bajsat på terrassen?

Vi är lite osäkra, men tror att det kan vara en skogsmård som lämnat den här spillningen på vår frågeställares terrass.

Sedan en tid tillbaka har vi något djur som uppenbarligen gillar att bajsa på vår terrass. Nu har det också klivit upp på bord och fönsterkarm. Vad kan det vara för djur? Och varför detta beteende?

En väldigt bra fråga! Spillning är nästan alltid svårt, och det blir inte lättare av att de ser så olika ut i de här fallen. Om det är samma djur, så gissar jag på att det rör sig om en skogsmård. Mården är en riktig allätare, och spillningen har därför väldigt varierande utseende (färg, form, innehåll) beroende på vad den ätit. I det första fallet, på trädäcket, är det ett stort inslag av fröer eller kärnor, medan den på fönsterkarmen är mer homogen. Jag är inte lika säker på spillningen i fönstret, men eftersom den är så stor och är placerad i en fönsterkarm, måste vi sluta oss till att den kommer från ett ganska stort djur som också är en skicklig klättrare. Där ligger mården bra till. Det är ju ett vanligt djur i nästan hela landet och de rör sig högt och lågt i sin jakt på mat, även om man sällan har förmånen att få se någon.

– Andreas Nord

april 17, 2024

Inlägget postades i

Däggdjur Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad är det för mal vi hitta här hemma?

Björkplattmal, Exaeretia ciniflonella, lever på björkar i naturskogar, gärna där det är lite fuktigare. I Sverige har björkplattmal nordlig utbredning, men den hittas från och till också längre söderut. Bilden är tagen av Jenny Danielsson.

Vi har under de senaste veckorna sett dessa malar inomhus. Jag börjar bli orolig att det är ett skadedjur. Vi bor på landet i anslutning till skogen i Norrbotten. Vi värmer upp huset med ved och jag har sett ett flertal av liknande malar ute i pannhuset (fristående hus). Men nu har de alltså börjat dyka upp inne i huset där jag ser någon eller några varje dag. Det har plötsligt blivit varmt (några plusgrader ute). Kan det vara så att malarna bara råkat följa med in när vi gör upp eld ute i pannhuset eller har vi ett problem inomhus? Väldigt tacksam för svar!

Fjärilen är en björkplattmal Exaeretia ciniflonella. Den finns just i Norrland men ses söderut vid sällsynta tillfällen i naturskogar med björk, gärna på fuktig mark. Arten övervintrar, och jag misstänker att den har kommit in med ved eller dylikt.

– Bengt Åke Bengtsson, gästexpert

april 16, 2024

Inlägget postades i

Djur Ekologi Insekter

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Spillning i Stockholm

Enligt vårt förmenande är det tamkatter som lämnar spillning utanför vår frågeställares radhus i Järfälla.

Jag bor i Järfälla i Stockholm och har djur som ofta lägger högar i gräset vid sidan av mitt radhus, på ett ganska skyddat läge mot en garagelänga. Det har blivit oftare senaste året, runt 5 dagar i veckan, och det är inte alls trevligt. Finns rådjur och katter som rör sig i området. Vad kan det vara för djur?

För mig är detta typisk kattspillning, eftersom den är så tydligt segmenterad. Vurmare av utekatter brukar vidmakthålla att katter alltid gräver ned sin spillning, men det stämmer inte. I synnerhet i situationer när katten vill signalera ”här är jag”, till exempel i utkanten av ett revir, är det ganska vanligt att de lägger spillningen öppet.

– Andreas Nord

Många tror rådjur eller hund, men nu i vinter har jag sett att det har krafsats snö över, som katter brukar göra och då snön smälter låg det en hög där. Kan man lägga ut något som gör att katter inte kommer dit tro. Det händer tydligen på nätterna.

Det är nog svårt att undvika, men jag vet att vissa har haft viss framgång med ”kattskrämmor” som utstöter ett högfrekvent ljud när katten går förbi.

– Andreas Nord

april 16, 2024

Inlägget postades i

Däggdjur Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad för skalbaggar i nya lägenheten?

Åkerfrölöparen, Harpalus rufipes, är en av de vanligaste arterna i jordlöparsläktet frölöpare (som heter Harpalus på vetenskap). Den finns på nära nog alla slags någotsånär öppna och torra marker. Det är en duktig flygare som gärna dras till ljus, så det är vanligt att hitta åkerfrölöpare inomhus på sommaren. Något skadedjur är den dock aldrig! Bilden är tagen av Ninni Lundvik.

Vi bor i en lägenhet som var nybyggd när vi flyttade in för ett och ett halv år sedan. I somras fick vi in skalbaggar som kryper på golvet på kvällen. Vi har ju ofta altandörren öppen hela dagen på sommaren och bor på bottenplan. Vad kan det vara för något?

Det här är en skalbagge i den stora skalbaggsfamiljen jordlöpare (Carabidae; vi har omkring 400 olika i Sverige). Skalbaggen på bilden heter åkerfrölöpare (Harpalus rufipes) och det är en av de vanligaste arten i det ganska stora släktet frölöpare. Den är ganska lätt att känna igen på den breda kroppen och de rödaktiga benen. I motljus ser en också att åkerfrölöparen har en vackert gyllengul behåring över hela ovansidan. Det finns egentligen bara en förväxlingsart, sammetsfrölöpare (Harpalus griseus), men den är slankare byggd och dessutom väldigt sällsynt.

Åkerfrölöparen lever på de flesta öppna marker så länge de är någotsånär torra. Den äter särskilt olika slags fröer, så ibland kan den hittas uppkrupen i gamla blomställningar på till exempel vildmorot. Liksom flera andra frölöpare är åkerfrölöparen duktig på att flyga. Den är nattaktiv och dras gärna till ljus, så det är inte ovanligt att hitta den inomhus på sommaren. Det är dock aldrig ett skadedjur.

– Andreas Nord

april 15, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad är det för spillning?

Vi menar att det är en tamkatt som har lämnat den här spillningen på en villatomt i Rydebäck utanför Helsingborg i Skåne.

Vad är detta är för spillning? Fotona är tagna i augusti mitt på en mindre trädgårdstomt i Rydebäck utanför Helsingborg. Här finns igelkottar, katter och även en och annan räv. Grannarna tror det är en katt, men vi misstänker igelkotten. Förra året fick vi ta bort igelkottspillning från våran gräsmatta vid flertalet tillfällen. Spillningen luktar en hel del och tydligen har djuret lämnat spillning på detta ställe tre gånger. Grannarna har preparerat stället med citrusskal/saft utan effekt. Vi är väldigt tacksamma för ert expertutlåtande.

Jag håller med dina grannar – det ser ut som kattspillning, eftersom den är så tydligt segmenterad och litet avrundad. Det stämmer också bra in på beskrivningen ”kraftig lukt”. Igelkottens spillning brukar vara ganska smal, ligger inte i högar som här, och man brukar kunna se rester av olika insektsskal och annat som igelkotten stoppat i sig i spillningen.

– Andreas Nord

april 15, 2024

Inlägget postades i

Däggdjur Djur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg