Om koltrastarnas utveckling och kärleksliv

Koltrasten, Turdus merula, är en av våra mest älskade fåglar. Den förgyller verkligen vår- och sommarmorgnarna med sin skönsång och vackert blanksvarta fjäderdräkt. Men hur fort växer en koltrast? När börjar de häcka, och hur ser deras kärleksliv ut? Vi reder ut begreppen. Bilden är tagen av Malene Thyssen.

Jag håller på att skriva en faktatext om koltrasten och undrar över ungfågeln. När får den sin vuxna fjäderdräkt? Är det först året efter? När kan den häcka för första gången? En fråga till: Stämmer det att koltrasthanar kan ha flera honor inom samma revir? Och byter de partner varje år?

Koltrasten har fortfarande sin ungfågeldräkt när den flyger ut ur boet vid ungefär två veckors ålder. Då påminner de ganska mycket om honor i färgteckningen, men de har en litet bredare mungipa som finns kvar sedan tiden i boet (en fågelunge är ju mest mage och mun).

Koltrastarna byter till sina första vuxna fjäderdräkt (det kallas för att fåglarna ”ruggar”) med start under sommaren, och hela bytet tar en dryg månad att genomföra. På höstkanten ser de nästan ut som vuxna koltrastar, men det finns en del detaljer i fjäderdräkten som skiljer åldersklasserna åt. Dessutom är näbbfärgen ett bra kännetecken – hos koltrastar under det första kalenderåret (alltså året som följer efter att de kläcktes) är näbben i regel påtagligt mörkare, hos honor nästan helmörk. På samma sätt har unga koltrasthanar inte en lika intensivt gul ring runt ögat.

Koltrasten börjar häcka året efter att den kläcktes. Såvitt jag vet är koltrastar socialt monogama, men det finns rapporterade förekomster av att en hane har mer än en hona.  Däremot är de inte alltid genetiskt monogama – studier har visat att omkring var femte koltrasthona har parat sig med en annan hane än den som tar hand om hennes ungar. Parbildningen håller, såvitt jag vet, länge eller till och med hela livet. Men livet kan ju vara olika långt beroende på tur och otur – i fallet koltrastar är det, som för de flesta småfåglar, stor risk att bli uppäten av en rovfågel. Om det sker kommer partnern som är kvar att hitta en ny kamrat.

När det gäller ursprungsfrågan om polygyni (alltså en hane med flera honor) är det också värt att nämna att rödvingetrupialen (Agelaius phoeniceus), som på engelska heter red-winged blackbird, har hanar som håller harem. Det kan leda till viss förvirring vid slagning på internet, eftersom namnet är till förvilling likt vår ”Eurasian blackbird” eller bara ”blackbird”. Men det är helt olika typer av fåglar, där rödvingetrupialen hör till fågelfamiljen trupialer (Icteridae) och koltrasten till familjen trastar (Turdidae).

– Andreas Nord

augusti 21, 2023