Man pratar allt mer om klimatet och minskade utsläpp. Vad innebär det för varje enskild människa att minska utsläppen till nivåerna som man pratar om? Till 2020 har man ju ett mål att minska utsläppen med 8 (?)% inom EU. Hur behöver vi vanliga dödliga leva för att det ska uppnås? Räcker det att äta smart, ställa bilen så mycket det går, stänga av el man inte använder, minska användandet av elprylar, köpa grön el, källsortera, köpa begagnat och det där vanliga man läser om? Eller krävs det betydligt mer av oss? Följdfråga 1: hur mycket vinner man i miljöpåverkan på att välja miljöbil? Följdfråga 2: hur ser det ut i övriga delar av världen med miljötänk och källsortering? Finns möjligheterna?
För att hejda klimatförändringarna behöver utsläppen minskas. EU har tidigare beslutat att EU:s sammanlagda utsläpp ska minskas med 20% jämfört med 1990. Fram till 2030 ska utsläppsminskningen bli 40%. Därefter ska utsläppen minska ytterligare. Det förutsätter att bilarna på sikt går på andra bränslen bensin, diesel och naturgas, energisektorn blir fri från fossila bränslen, energianvändningen effektiviseras, och så vidare. Vad vi individer/konsumenter väljer – av de val som finns – spelar också roll. Vi kan ”rösta” med våra val. Man kan välja miljö- och klimatmärkt, åka kollektivt i stället för bil, välja mindre ofta kött på tallriken, köpa energisnåla varor, inte kasta mat, återvinna, … Gör man sådana val, bidrar man till minskade utsläpp. Det finns olika typer av ”koldioxidkalkylatorer” på webben som man kan testa för att se vad olika val ger. Man kan nog inte förutsätta att alla alltid ska göra bra val. Men kanske kan vi alla allt oftare göra bättre val i stället för sämre?
1) Hur mycket man vinner i miljöpåverkan på att välja miljöbil? Det beror på hur drivmedlet är producerat. En elbil drar el som är producerat med något (i Sverige handlar merparten av vattenkraft och kärnkraft, även vind. Ur klimatsynpunkt är dessa bra). En biogasbil drar biogas och en etanolbil drar etanol som är producerat av någon råvara och process. I de flesta fall får man en klar klimatvinst med en miljöbil jämfört med en bensin- eller dieseldriven bil.
2) Det finns medvetenhet i väldigt många länder om klimatförändringarna och utsläppen. Man har kommit olika långt i åtgärder. I de flesta länderna ökar utsläppen fortfarande, men det finns också undantag som visar att det inte finns någon motsättning mellan minskade utsläpp och utveckling och välfärd. Resurssvaga länder har dock en längre startsträcka än exempelvis EU.
– Gästinlägg av Markku Rummukainen, Centrum för miljö- och klimatforskning (CEC)