Känner svampar om något farligt händer i marken?

Karljohan, Boletus edulis är en av våra mest uppskattade matsvampar. Men hur smart är den? Vet den enda änden av svampen vad den andra änden gör? De vackra svamparna är målade av Elisabeth Östman.

Jag är lärare på ett högstadium i Jönköping och har fått en fråga av en elev som jag undrar om någon av er kan hjälpa mig med. Jag skulle vara så tacksam för hjälp!

Min elev undrar om det är möjligt för en svamp att med sina hyfer känna av i en ända att något händer (t. ex. fara, näring, m.m.) och sedan i andra änden 100 meter bort känna av samma sak. Hon har hämtat inspiration från serien ”The last of us”.

Växter har åtminstone systemisk stress-signalering i linje med det din elev frågar om, men med svampar vet jag inte.

– Allan Rasmusson

mars 31, 2023