Hur många ränder har en tiger?

Tigern, Panthera tigris, är världens största nu levande kattdjur, och också ett av de mest sällsynta. Under de senaste seklet har det skett stora minskningar i populationsstorlek och idag återstår bara några tusental vilda tigrar, jämfört med omkring 100 000 vid 1900-talets början. På bilden ser vi en hona av bengalisk tiger, som finns i Indien och Bangladesh. Liksom andra tigrar har den omkring 100 ränder, varav drygt hälften är svarta. Bilden är tagen av Charles J. Sharp.

Vi går i Förskoleklass i Henåns skola. Just nu är vi Superundersökare och undrar: Hur många ränder har en tiger?

Vi ska kontrollera 3 olika källor för att se om vi får samstämmiga svar så vi vet att vi kan lita på faktan.

Man får rätt många samstämmiga träffar om man googlar ”tiger number of stripes”. De flesta säger omkring 100 ränder, och en träff 120-150. Av de 100 är cirka 55 svarta, resten färgade. Mina egna bilder är inte tillräckligt bra, men på nätet finns ju många bra bilder att räkna på. Jag har inte sökt i någon seriös databas, men Wikipedia skriver ”De flesta tigrar har drygt 100 ränder”.

– Olle Anderbrant

juni 16, 2023