Vilken geting är det som bygger bo i häcken?

I vår bokberså byggde getingar ett bo. Eftersom de valt ett olämpligt ställe intill vårt trädgårdsbord så tog jag tyvärr bort det, men jag undrar vilken art det kan ha varit. Boet var drygt en decimeter stort och hängde på en gren på en och en halv meters höjd. När jag tog bort det så började några getingar bygga igen (med på en bild). En av dem tror jag kan ha varit drottningen vilken var gulare och större än de andra som var ovanligt svarta.

Av våra olika sociala getingar, alltså de som bor tillsammans, brukar en tala om arter med korta och långa kinder. Kinden i det här fallet betyder området mellan facettögats nederkant och käkens överkant. Till de kortkindade arterna räknas släktet Vespula, dit bland annat vanliga getingen (Vespula vulgaris) och tyskgeting hör (Vespula germanica). Dina bilder visar dock en långkindad art, vilket ses ganska bra på bilden där en geting tittar ut ur boöppningen. De långkindade förs till släktet Dolichovespula. Baserat på kindernas och överläppens utseende, samt färgen i ansiktet, tyder det mesta på du har sett nordgetingar, Dolichovespula norvegica. Namnet till trots förekommer den i hela Sverige, även om den är vanligare längre norrut. Du kan läsa mer om arten här.

Den stora getingen med rödbruna teckningar är en bålgeting, Vespa crabro, som inte är särskilt nära släkt med nordgetingen och som till skillnad från denna bygger sina bon i håligheter i träd. Vad den gör där vet jag faktiskt inte. Det är anmärkningsvärt att den andra getingarna inte ger sig på den!

– Andreas Nord

Tack för svar. När jag inte fick något svar i somras skickade jag även frågan till Jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseet. Fick då svar att det var takgetingar.

Ja, takgeting är systerarten till nordgeting. De skiljs bland annat på hur den mörka teckningen i ansiktet ser ut. Jag tolkade dina djur som mer lika nordgeting i det avseendet, åtminstone när jag undersökte flera individer där ansiktet syntes bra (bilderna på boet). Däremot håller jag med om att bilden på den ensamma getingen som tittar ut påminner mer om takgeting. Min samlande bedömning av hela samhället var dock en annan.

– Andreas Nord

april 27, 2022