Varför ser ekollonen så konstiga ut?

Vi är en förskoleklass på Lorensborgsskolan Malmö. Vi har upptäckt att det hänt något konstigt med våra ekollon! Det finns som ett konstigt hål i något som sitter på ekollonen. Förra året såg vi inget sånt här. Vad kan det vara som hänt?

Det är galler orsakade av en så kallad ”gallstekel” som heter Andricus quercuscalicis. Den saknar svenskt namn, men kallas på engelska ’Knopper oak gall wasp’. Arten är rätt nyinvandrad i Sverige. De första rapporterna i den Artdatabankens publika databas Artportalen är från 2019 och den har sedan dess hittats i Malmö, Åkarp, Lund, Eslöv och Helsingborg.

Stekeln har två generationer per år, en generation lever på ek, Quercus robur, medan den andra generationen lever på turkisk ek, Quercus cerris. Båda arterna ek måste alltså finnas i närheten för att stekeln ska klara sig. Eftersom turkisk ek är ett odlat träd som till exempel finns i trädgårdar och parker, så är det nog så att gallstekeln kommer att hålla sig i mer eller mindre urbana miljöer även i framtiden.

– Viktor Nilsson-Örtman

december 15, 2023