Varför är inte alla människor lika långa?

Amerikanen Robert Wadlow (1918-1940) var med sina 272 cm den längsta person som någonsin levat. Här är Wadlow fotograferat tillsammans med sin normallånga far. Att Wadlow var så lång berodde inte på några ärftliga faktorer, utan på att han hade en onormalt stor hypofys (en körtel i hjärnan som producerar olika viktiga hormoner). Wadlow hade därför onormalt höga halter av tillväxthormon i blodet och han fortsatte att växa under hela sitt (korta) liv.

Varför är inte alla människor lika långa? Vi förstår självklart att gener är inblandade, men finns det någon annan bidragande faktor som spelar roll? Till exempel att dragningskraften är starkare i länder med kortare befolkning?

Studier av människans längd visar att flera olika faktorer spelar in. Dels så har vi effekten av genetiska skillnader, som uppskattas förklara upp till 80% av variationen i längd som vi ser inom en och samma population. Men även näringen en får under sin uppväxt och ens allmänna hälsotillstånd spelar roll. Det är därför människans genomsnittliga längd har ökat med flera centimeter under de senaste hundra åren, alltså tack vare förbättrad näring och sjukvård, inte på grund av genetiska förändringar. Även hormonnivåer under fosterutvecklingen kan ha en effekt på längden som vuxen. Det finns vissa populationer som verkar vara genetiskt benägna att vara kortare överlag, som till exempel vissa Afrikanska folkgrupper som brukar kallas för pygméer.

Utifrån studier av andra djur kan vi säga att resurstillgången är en trolig förklaring varför vissa populationer är mer kortväxta av genetiska skäl, det vill säga att det har skett naturligt urval riktat mot mindre storlek. I en miljö där det är brist på resurser (det vill säga där det är svårt att få tillgång till näring) kan det vara fördelaktigt att utveckla en mindre kroppsstorlek, eftersom djuret då behöver mindre mat under sin livstid.

– Jessica Abbott

mars 21, 2022