Varför är det en massa döda spindlar i fönstret?

Nej, allt på bilden från Klass 4A’s fönster är inte döda spindlar. En del ser ut att vara spindlarnas ”gamla kläder”, det vill säga hud som de har vuxit ur och bytt ut under tiden de varit i fönstret. Även om det ser lite värre ut än vad det är på bilden, så har de flesta spindlar ganska svårt att klara sig inomhus där det i allmänhet är alltför torrt och varmt för dem. Bilden skickas in av Karin Svärd, som är mentor för Klass 4A.

Klassen upptäckte spindlar av samma art i flera av skolans fönster (dubbelglas). Spindlarna var fångade mellan glasen och hade börjat spinna nät. Vi listade ut hur de kommit in men vi undrar nu varför de dör. Det är också märkligt att samma art finns i flera olika fönster och att de alla dött.

Eleverna har gissat på för lite syre eller för varmt klimat. Vad är era funderingar? Varför har de samlats i skolans fönster och varför dör de?

Det är inte så många spindlar som det ser ut på bilderna. Troligtvis är det 2 till 3 individer som har bosatt sig mellan fönsterglasen. Det som ser ut som många döda spindlar är hudar från spindlarnas ”öms”, deras gamla hud alltså. Så de flyttade in när de var små ungar (eller juveniler på fackspråk) och har bott där så pass länge att de har vuxit upp och ömsat (bytt) skinn flera gånger. Spindlar växer på detta sätt. Det betyder att de kommer ut från ägget som en liten juvenil spindel och så växer den och ömsar skinn ett antal gånger till den är vuxen och könsmogen.

Jag kan tyvärr inte identifiera vilken art det är som har flyttat in, men jag håller med om att det troligtvis är en och samma art. Anledningen till att de har dött är nog att det är en art som nog skulle må bäst av att bo utomhus. Därför blir klimatet för dem alldeles för torrt och varmt där mellan fönstren, precis som eleverna själva funderat på.

Varför de har flyttat in mellan fönstren är svårt att svara på,. Kanske hittade de ett ställe som de gillade, kanske fanns det mycket mat i närheten (flugor eller andra insekter på och mellan fönstren?), eller så tog de sig in men inte ut?

– Ellen Sandström

maj 19, 2023