Vad avgör vilken blodgrupp vi har?

Blodgrupperna i AB0-systemet. I blodet finns antikroppar som känner igen antigener på blodkropparnas yta. Om en person med blodgrupp A får blod från en person med blodgrupp B kommer B-antikropparna att angripa de nya blodkropparna så att de klumpar ihop sig och spricker. Blodgruppen AB, å andra sidan, saknar antikroppar och kan därför ta emot blod från alla olika blodgrupper (men bara ge blod till AB). Personer i blodgruppen 0 har inga antigener på blodkropparna och kan därför ge blod till alla andra blodgrupper, men själva bara ta emot blod från andra med blodgrupp 0. Rh-systemet rör till det ytterligare. Bilden är gjord av Invicta HOG.

Jag har blodgrupp 0/Rh+ och mina två helsyskon har samma blodgrupp. Mitt barn har blodgrupp A. Vad är det som styr? Är någon blodgrupp dominant?

Vi kan börja med AB0-blodgrupperna. Blodgrupp är vad man brukar kalla för ’ko-dominant’. Röda blodkroppar kan ha olika molekyler (antigener) på ytan, som benämns A och B. 0 betyder avsaknad av både A- och B-antigener. En individ som ärver två A-varianter (en från varje förälder), eller en A-variant och en 0-variant, kommer att ha blodgrupp A. Folk som tillhör grupp B har på samma vis antingen två B-varianter, eller en B-variant och en 0-variant. Ärver man B från den ena föräldern och A från den andra, kommer man att ha blodgrupp AB, eftersom båda antigener kommer till uttryck (ingen är dominant över den andra). Man kan endast få blodgrupp 0 om man ärver två 0-varianter, en från varje förälder. Om du har två 0-varianter, måste ditt barn ha en A-variant och en 0-variant. Det betyder att ditt barn har ärvt en A-variant från sin pappa, som kan ha haft kombination AA, A0 eller AB.

Rh-faktorn är en annan sorts protein som kan finnas på blodkropparnas yta, där Rh+ betyder att proteinet finns, och Rh- betyder att proteinet saknas. Mammor som är Rh- kan få problem om de bär på ett foster med Rh+ (som då måste komma från pappan). Missfall är t.ex. inte ovanligt om mamman är Rh- och fostret är Rh+. Om du är Rh+ är det därför sannolikt (men inte 100% säkert) att din mor var Rh+, och i så fall borde dina syskon på mödrasidan vara Rh+, oavsett om de är hel- eller halvsyskon.

– Jessica Abbott

november 11, 2020