Vad är det för märkligt kryp?

Gräsmott är en egen grupp (eller ”underfamilj”) inom den ganska stora och brokiga småfjärilsfamiljen mott (Pyralidae). Vi har omkring 40 olika slags gräsmott i Sverige. De har alla långa, framåtriktade mundelar som ser ut som en snabel, och sitter typiskt ”ihoprullade” i vegetationen. Då kan det vara ganska svårt att få syn på dem, men när de sitter på en vägg som på bilden ovan är det såklart litet lättare. Bilden skickades in av Evalotta Bengtsson.

Mitt barnbarn ringde mig och ville veta vad detta var för kryp. Kan ni hjälpa mig? En vill ju svara upp för deras intresse!

Av vad jag kan se är det här något gräsmott, alltså en småfjäril i underfamiljen Crambinae. Vi har ungefär 40 olika i Sverige och många arter är vanliga. Jag kan inte avgöra vilken art det är ni har sett, men här finns en del bilder att jämföra med.

– Andreas Nord

november 30, 2022