Stor skalbagge – vad kan det vara?

Större aspvedbock, Saperda carcharias, är en praktfull långhorning som är vanlig i stora delar av Sverige. Honan lägger ägg på olika arter av asp eller sälg, och larverna utvecklas inuti trädet under två till fyra år. De vuxna skalbaggarna flyger på hög- och sensommaren.

Den här vackra stora skalbaggen satte sig på ett barns tröja på förskolan i slutet av sommaren. Min son, som jobbar på där, tog en bild av den när han äntligen fått loss den från barnets tröja. Vi är väldigt nyfikna på vad det är för bagge. Ser ju ut som en smedbock, men vi befinner oss inte på Gotland utan i Trosa, Sörmland.

Den vackra skalbaggen är, liksom smedbocken, en medlem i familjen långhorningar (som på vetenskap heter Cerambycidae). Arten är större aspvedbock, Saperda carcharias. Det är en ganska vanlig skalbagge i stora delar av Sverige, men eftersom den framförallt är nattaktiv kan det vara svårt att få syn på den. Honan lägger ägg i asp eller i olika slags viden (till exempel sälg). Larven utvecklas där under flera år, och den vuxna skalbaggen är aktiv på hög- och sensommaren.

Större aspvedbock är den i särklass största långhorningen i släktet Saperda. Jämfört med smedbocken står den sig dock slätt – tänk er nästan tre gånger så lång, och mer än dubbelt så bred!

– Andreas Nord

mars 26, 2024