Fråga en Biolog

Allt du någonsin undrat om hur naturen fungerar

Maskar som är snabba som blixten

Daggmaskar kan fly ned i sina gångar med blixtens hastighet. Det är en bra egenskap för att undvika att bli uppäten av till exempel igelkottar och grävlingar, som både älskar daggmaskar.

Jag har upptäckt dessa otroligt snabba maskar i trädgården. De kommer fram när det är mörkt ute, men försvinner otroligt snabbt när man närmar sig. De stora verkar vara snabbare än de små. Jag vill gärna veta vad det är för något!

Det är en daggmask på filmen, men jag kan inte avgöra vilken art det rör sig om. Daggmaskar är förvånansvärt snabba när det gäller – en viktig egenskap för att undvika att bli uppäten.

– Andreas Nord

Wow! Det hade jag ingen aning om. Och ingen i min omgivning hade gissat på detta heller. Tack så mycket för hjälpen!

september 20, 2024

Djur Ryggradslösa djur