Fråga en Biolog

Allt du någonsin undrat om hur naturen fungerar

Hur blodtörstig är en ekorre?

Ja, nog kan ekorren, Sciurus vulgaris, ta en och annan fågelunge eller något fågelägg om tillfälle bjuds. Men mest tycker de om hasselnötter och frön från gran och tall. Ibland slinker det också ned lavar, svampar, bär och gröna växter. Så särskilt blodtörstig är ekorren inte!

Vår hund, liksom de flesta andra hundar, är väldigt fixerade vid ekorrar. Jag och en annan hundägare började diskutera hur pass ”blodtörstiga” ekorrar egentligen är.

När jag gick i skolan fick vi lära oss att de åt både fågelägg och fågelungar. Men sedan vill jag minnas att jag såg någon notis om att det inte alls stämmer. Så – är de små ulvar i fårakläder, eller?

Ekorren får nog betraktas som allätare, men stapeldieten består av hasselnötter och frön från gran- och tallkottar. Årsskott från barrträd är också viktiga inslag i kosten. Studier som har analyserat maginnehållet hos ekorrar visar dock att dieten är väldigt bred, och också innefattar bär, svampar, lavar och gröna växter och diverse insekter. Samma studier har också visat att det ibland finns rester av fågelben och ägg i magen, men det verkar vara ovanligt. Det skall nog tolkas så att ekorren gärna sätter i sig en äggkull eller en fågelunge om tillfälle bjuds, men att de inte aktivt jagar fåglar och andra små och goda djur.

Naturhistoriska riksmuseet skriver mycket bra om ekorrarnas liv och leverne här.

– Andreas Nord

mars 10, 2023