Är fästingmedel till hundar farligt för miljön?

Jag har nyligen blivit med hund, och då vi rör oss mycket i skogen i ett fästingtätt område behöver jag använda fästingprofylax till hunden. Valet föll på Nexgard som innehåller ämnet afoxolaner som är en insekticid och akaricid.

Enligt tillverkaren går ämnet ut via hundens avföring. Min fråga är då, vad är det bästa sättet att ta hand om avföringen så att miljöpåverkan blir så liten som möjligt? Alternativen är att 1) låta den ligga (ute i skogen, långt från vägar), 2) plocka upp och slänga i restavfall, eller 3) plocka upp och kompostera i ett hörn av trädgården.

Först kan en väl konstatera att det måste röra sig om mycket små mängder. Dessutom fanns följande i ett EU-dokument:
Afoxolaner hos hund metaboliseras till mer hydrofila substanser innan de utsöndras. Metaboliter och modersubstans elimineras via urin och, till större del, via galla.

Den eventuella giftigheten hos nedbrytningsprodukterna framgick inte. Å andra sidan finns en sammanställning från SLU, där det framgår att (olika namn, men nog samma eller liknande ämne):

Naturvårdsverket har i en rapport sammanställt resultat från studier som visar att spillningslevande skalbaggar och flugor i miljön påverkas negativt av den antiparasitära substansen ivermektin.

Så kanske placering i brännbart/restavfall är att föredra.

– Olle Anderbrant

Jag är lite osäker men har fått för mig att ivermektinstudierna framförallt tittat på avmaskningsmedel för betesdjur, vilket är lite annorlunda än fästingmedlen. Avmaskning innebär ju en dos för att bli av med de inälvsparasiter djuret har just då, medan fästingmedel ska skydda djuret mot fästingar (och ibland även loppor) under en tid framåt.

Jag har använt genom åren Frontline som appliceras på huden, och Bravecto, som i likhet med Nexgard är en tablett. Men effekten av Bravecto ska vara i 12 veckor, och vad jag kan se, Nexgard i fyra veckor. Men frågan är ju att även om det är kvar i kroppen i en knapp under hur lång tid medlet utsöndras i avföringen.

– Bodil Enoksson

maj 2, 2022